CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday 9 June 2011

Petua Cantik : Cara Dulu :)


* Untuk menegangkan kulit muka, hanya menggunakan putih telur yang di sapu di muka. Cara ini umpama masker.

* Mencapai berat badan yang ideal, ambil air daripada campuran dua biji lobak merah dan sebiji timun. Letak bersama perahan sebiji limau nipis. Minum dua kali sehari.

* Bagi menegangkan payu dara, amalkan meminum air didihan nasi sebelum tidur.

* Untuk menghaluskan kulit, amalkan minum air perahan epal, tomato dan oren setiap hari.

* Serbuk beras pulut atau beras pulut hitam amat sesuai untuk menanggalkan sel kulit mati dan mengurangkan parut, selain memutihkan kulit wajah dan badan.

* Selain itu, lendir daun bunga raya dan lidah buaya sesuai disapu di kulit kepala untuk menyejukkan dan mengelakkan rambut gugur.

* Mandi bunga, amalan yang sering digunakan oleh wanita. Ia boleh menyegarkan dan merehatkan badan. Hanya gunakan tujuh jenis bunga seperti bunga melati,mawar,melor,tanjung, cempaka dan lain-lain. Letakkan limau nipis untuk menambahkan keharuman.

* Ambil kunyit sebesar ibu jari, tumbuk dan ambil air perahan. Sapukan ke seluruh muka. Lakukan tiga kali seminggu, dua bulan sebelum berkahwin. Ini untuk menaikkan seri wajah.

* Bagi wanita yang ingin mendapatkan rambut yang berkilat dan tidak mudah beruban, gunakan minyak kelapa yang dimasak dengan daun kermak. Lumurkan pada rambut semalaman.

* Kejelitaan wanita juga boleh dikekalkan dengan mengamalkan makanan berulam. Daun cekur, ulam raja, daun selom, peria dan sebagainya adalah ulaman yang boleh dijadikan santapan harian.

0 surat layang: